KLM

Om je als reisagent nog beter van dienst te zijn, vind je op de Ecademy van KLM de leukste nieuwtjes, praktische informatie en het antwoord op al jouw vragen. Ga de uitdaging aan en doe mee aan JIJ&KLM Weet&Win!, waarbij je elke maand kans maakt op vliegtickets en andere leuke prijzen. Start je werkdag hier!

Airlines, Zakenreizen
Delen:
Facebook
Twitter
LinkedIn
afbeelding van TravEcademy

TravEcademy

1 week geleden

‘Loyale klanten en goed personeel’

KLM 100 jaar

Bedrijven kunnen alleen 100 jaar worden als je twee dingen hebt: loyale klanten en goed personeel. Dat zegt KLM-topman Pieter Elbers in een speciale uitgave van TravMagazine over 100 jaar KLM.

De honderdste verjaardag van onze nationale carrier wordt komende maandag officieel gevierd.

Op de vraag hoe KLM het al jaren volhoudt, terwijl veel andere airlines van het toneel zijn verdwenen, zegt hij: ‘Ik denk toch dat er duidelijk iets aan innovatie en pionieren in het DNA van het bedrijf zit. Van generatie op generatie wordt dat doorgegeven. Zo bouwt elke generatie weer door op de voorgangers. Bedrijven kunnen alleen 100 jaar worden met loyale klanten en goed personeel. En het bijzondere is de chemie tussen die twee. Dat is iets om als KLM en Nederland trots op te zijn en te koesteren.’

En waar komt toch het bekende blauwe bloed van KLM’ers vandaan?
Elbers: ‘Ik denk dat het een beetje besmettelijk is… Je wordt er in ondergedompeld en je wordt er onderdeel van. Je kunt het niet kopen, niet bij de dokter halen, niet claimen, zeggen of erover roepen, het is iets wat je ontwikkelt door het werken met collega’s en door het opdoen van mooie ervaringen.’

In dezelfde uitgave gaat ook Harm Kreulen, directeur van KLM Nederland, nader in op het speciale gevoel dat KLM’ers aan hun bedrijf bindt.
‘Ik werk ruim 34 jaar voor KLM en heb veel collega’s die ook lang voor KLM werken. Op een geven moment word je KLM’er. Ik zeg altijd: ik werk niet voor KLM, ik bén KLM’er. KLM is meer dan een werkgever. Ik heb 12 jaar in het buitenland gewoond en gewerkt voor KLM en ben telkens met het gezin verhuisd. Een van onze kinderen is geboren in Mexico City. Ons leven is gevormd door KLM. Ik kan er niet goed tegen wanneer er onterecht slecht over KLM gesproken wordt. Wanneer je aan KLM komt, dan kom je aan mij.’

Op de vraag wat hij voor de toekomst als bedreigend beschouwt, zegt Kreulen dat hij vooral kijkt naar duurzaamheid, maar ook naar de beperkte groeicapaciteit op Schiphol.
‘We hebben veel concurrentie op Schiphol. Daar zitten grote en minder grote spelers tussen. Die houden we natuurlijk scherp in de gaten, maar of dat bedreigend is? Waar we echt een goed antwoord op moeten hebben, is op duurzaamheid. Niet alleen als KLM, maar als totale branche. En dan is er de beperkte groeicapaciteit op Schiphol. Er komt nu wat ‘lucht’, waardoor Schiphol met 40.000 bewegingen kan groeien, maar relatief gezien is het beperkt. Kijk bijvoorbeeld eens naar de nieuwe luchthaven van Istanbul, een zee van capaciteit voor de (home)carriers daar. De wereldluchtvaart groeit met 5 tot 6 procent per jaar. Wanneer wij dat niet bij kunnen houden dan betekent dat dus dat onze relatieve positie op het wereldtoneel kleiner wordt.’

In de speciale uitgave komen ook partners van KLM aan het woord, onder wie Atilay Uslu (Corendon), Maaike van der Windt (Schiphol), Herman van der Velde (Djoser), Peter van Vliet (Panta Reizen), Gert-Jan Bressers (FOX), Jeroen Martron (Airtrade), Frank Visch (Gorcums Reisburo Groep) en Arjan Kers (TUI Nederland).

Lees meer in de speciale uitgave van TravMagazine #40.

Foto boven: Pieter Elbers.

Foto: Harm Kreulen.

Airlines
Delen:
Facebook
Twitter
LinkedIn