Alles voor de ZRA

Dit is dé plek voor alle zelfstandig reisadviseurs van Nederland. Hier kun je terecht voor leuke tips en tricks speciaal voor ZRA’s, je vindt er het laatste nieuws uit de branche én je leest er alles over de spannende ZRA Verkiezing die jaarlijks plaatsvindt. Een verkiezing waarin je kunt strijden om de titel, maar ook talloze creatieve mogelijkheden krijgt om je ‘company’ naar een hoger niveau te tillen.

Delen:
Facebook
Twitter
LinkedIn
afbeelding van TravEcademy

TravEcademy

1 week geleden

‘Positiviteit uitstralen en laten zien dat je er bent’

ZRA’s aan het woord

Positiviteit uitstralen en elkaar in de branche helpen. Dat is de mening van enkele ZRA’s die TravMagazine vrijdag sprak. ‘Het laatste wat ik wil, is dat mensen het vertrouwen kwijtraken in de reisbranche en in mij. Dus ik laat zien dat ik er ben en voor hen klaar sta. Maar je staat er niet alleen voor. Er is veel steun van de ZSO en er is veel compassie van partijen in de branche.’

Monique Berkenbosch, TUI at Home
‘Elke morgen word ik wakker en is het net alsof ik in film ben beland. Dat geldt niet alleen voor mij, maar voor de hele reiswereld. Het is gewoon niet te bevatten. Samen met collega’s steken we de koppen bij elkaar. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Vanuit het hoofdkantoor worden we goed op de hoogte gehouden, en verder is het afwachten. We kunnen niet in de toekomst kijken. Je kunt wel zeggen: ja maar wat als. Maar dat heeft geen zin.
Gelukkig zijn hier in het oosten de klanten heel begripvol. Ze wachten rustig af. Dat is fijn. We kijken ook per maand hoe de situatie ervoor staat. We weten nu dat de meeste reizen tot eind april niet doorgaan. Hoe de maand mei eruit gaat zien, dat komt later wel. En over september en daarna wil ik helemaal nog niet nadenken.
Of ik me zorgen maak over mijn inkomsten? Nou ja, geen boekingen betekent geen inkomen. En op een gegeven moment houdt de spaarrekening ook op. Ik wil me daar als alleenstaande moeder met kinderen nu niet al te druk over maken. Als zelfstandig ondernemer kan ik voor drie maanden financiële hulp aanvragen bij de gemeente. Dat stelt me gerust.’

Irene Welleman, Personal Touch Travel
‘Het is mooi dat we als ZRA’s onderling veel steun hebben aan elkaar. En ook vanuit de ZSO voel ik een grote verbondenheid; je staat er niet alleen voor. Dit is voor iedereen nieuw. Iedere minuut verandert er wel iets of doet een situatie zich voor die de boel weer in de war schopt. Ik stel veel zelf samen, en dan heb je toch vaak het gevoel van onmacht. Je ziet hoeveel compassie er is vanuit een TUI, Transavia, KLM… Maar ook Sunny Cars die met je meedenkt, en veel andere grote touroperators. Maar die coulance houdt vaak onmiddellijk op bij een hotel. Dan heb je een hotel van Expedia dat het geld niet terug wil geven, of een hotel op Curaçao dat moeilijk doet. Dan denk ik bij mezelf: werk gewoon mee. De klant kan niet meer komen, het is pure onmacht, en dat roept dan zoveel frustratie op.

De reacties van mijn klanten zijn heel wisselend. Er zijn klanten die heel begripvol zijn en begrijpen dat ik nu niet aan iedereen het geld kan teruggeven. Maar er zijn ook onredelijke klanten die al annuleren voor de zomer, of de aanbetaling voor de zomervakantie niet meer willen doen. Door de klant de situatie goed uit te leggen en vooral mee te denken (‘Ik laat u niet in de kou staan’) krijg je het uiteindelijk wel voor elkaar. Maar het is jammer dat het op die manier moet gaan. Ik snap het enerzijds ook wel: mensen zijn bang en gefrustreerd en daar moet je ook altijd rekening mee houden. Maar soms moet ik echt tot tien tellen. Al mijn klanten zijn gelukkig thuis. Gisteren is de laatste teruggevlogen met Eva Air. Terwijl ik vandaag een mail binnenkreeg van Eva Air dat alle vluchten worden gecanceld. Op zo’n moment besef ik wel dat ik een engeltje op mijn schouder heb.

Waar ik tegenaan loop? Bij mij is er een bepaalde teleurstelling naar de ANVR. Ik hoor alleen maar het verhaal over de voucher, maar zie weinig communicatie richting de ZRA of de reisagent over wat we moeten doen. Voor mijn gevoel is het alleen maar profilering op tv, en dat vind ik jammer. Ook is het een gemiste kans dat TUI alle reizen tot 30 april annuleert. Ik heb natuurlijk geen inzicht in de bedrijfsprocessen en weet dus niet waarop die keuze is gebaseerd. Het gaat me ook niets aan, maar ook weer wel. Want hoe beter ik het aan de klant kan uitleggen, hoe meer begrip er is. Hoe moet de klant het accepteren als ik het zelf niet weet?’

Ik maak me geen zorgen over de toekomst. Ik heb me er al overheen gezet dat het een moeilijk jaar wordt. Wel vraag ik me af wat dit met de mensen doet en hoe lang dit nog gaat duren. Als iemand vraagt naar de meivakantie, wil ik graag vertellen dat het allemaal goedkomt. Maar dat weet ik zelf ook niet. In een persoonlijke tekst aan mijn klanten vraag ik om straks aan me te denken als alles achter de rug is. Daar is veel begrip voor. Op social media stel ik me kwetsbaar op en deel ik ook de momenten wanneer het huilen me nader staat dan het lachen. Het laatste wat ik wil, is dat mensen het vertrouwen kwijtraken in de reisbranche en in mij. Dus ik laat zien dat ik er ben en voor hen klaar sta.’

Walter Colijn, Travel Counsellors
‘Het is bizar hoe sommige media met de reisbranche omgaan. In veel praatprogramma’s op televisie wordt de reiswereld genadeloos in een hoek gezet. Vooral wat betreft de corona-voucher. Of een paar weken geleden, in aanloop naar deze climax (hoewel we er nog lang niet zijn), toen de Westerdam en een schip van Princess Cruises stil kwamen te liggen. Als cruisespecialist ging het aan mijn hart dat de rederijen zo hard werden aangepakt. Terwijl het een situatie is die je nooit hebt kunnen voorzien, dan wel voorkomen. Dit gaat iedere proportie te boven. Laten we allemaal positief blijven. Daar heb je veel meer aan.
Ik ben blij dat al mijn klanten terug zijn in Nederland, nu het wereldnet sluit voor onze ogen. Alles gaat dicht. Ik heb voor mijn klanten de zaken proactief opgepakt. Dat doe je gewoon. Elke reisprofessional zet op dit moment alles op alles voor zijn klant. Vanwege mijn persoonlijke band ga ik ook net een stapje verder.
Ik vind dat we naar de buitenwacht positiviteit moeten uitstralen. Elke business wordt hierdoor geraakt en nu is het noodzaak om mee te gaan in de mogelijkheden die worden aangeboden. Bijvoorbeeld de overheid die nu met een financiële bijdrage komt voor zelfstandig ondernemers. Of het nu direct noodzakelijk is of niet, elke ZRA moet hier gebruik van maken. Dat zal ik ook zeker doen.
Ik zou vandaag naar Tiel zijn gegaan voor onze Travel Counsellors Conferentie, maar die is gecanceld. Om toch de energie en spirit erin te houden met z’n allen, houden we vanavond met alle Travel Counsellors een virtuele borrel, waarin we op afstand met elkaar proosten. Samen helpen we elkaar.’

Overig
Delen:
Facebook
Twitter
LinkedIn