Alles voor de ZRA

Dit is dé plek voor alle zelfstandig reisadviseurs van Nederland. Hier kun je terecht voor leuke tips en tricks speciaal voor ZRA’s, je vindt er het laatste nieuws uit de branche én je leest er alles over de spannende ZRA Verkiezing die jaarlijks plaatsvindt. Een verkiezing waarin je kunt strijden om de titel, maar ook talloze creatieve mogelijkheden krijgt om je ‘company’ naar een hoger niveau te tillen.

Delen:
Facebook
Twitter
LinkedIn
afbeelding van TravEcademy

TravEcademy

1 maand geleden

Straks vaker samen op reis en quality-time inhalen

Fred van Eijk, oprichter van Travel Counsellors Nederland, ziet na de corona-crisis kansen voor meer kwaliteitsreizen in plaats van uitsluitend massatoerisme. ‘Mensen zullen ook meer samen op reis willen en zo hun quality-time met elkaar inhalen.’

‘Nu de wereld begint te wennen aan de nieuwe werkelijkheid van een tijdelijke lockdown wordt het naar mijn mening steeds duidelijker voor iedereen wat de keerzijde is van massaproductie, overconsumptie en dus ook van massatoerisme. Ik merk ook dat we nu de meer zeldzame dingen meer waarderen. Deze reflectie leert ons bewuster te gaan produceren, consumeren en dus ook reizen. Ik verwacht dat we nog meer naar ‘quality travel’ gaan’, zegt Van Eijk.

‘Wellicht minder vaak, maar wel bewuster en waardevoller. Eén of twee mooie reizen per jaar en minder tussendoor. Voor onze branche en helemaal voor persoonlijke reisadviseurs en specialisten is dat juist een uitstekende ontwikkeling. Die goedkope tussendoor reisjes waar nauwelijks op verdiend wordt, mogen best worden vervangen door een extra mooie reis met een gezonde marge.’

Volgens Van Eijk was de reissector voor de corona-crisis goed bezig met duurzaam toerisme. ‘Dat ingeslagen pad moeten we, als straks de corona-crisis voorbij is, blijven volgen. De vraag naar rust en authenticiteit is een internationale trend. Ik zie het al langer aan het boekingsgedrag van onze klanten. Er is een trend naar meer spreiding. Dus naar landen die iets minder voor de hand liggen, of stedentrips naar zogeheten secundaire steden van een land. Nederlanders zijn reislustig en gaan graag naar bestemmingen buiten de gebaande paden.
Kijk maar eens naar de repatriëring van de laatste weken. Van de meest afgelegen plaatsen werden Nederlanders teruggehaald.’

Van Eijk ergert zich aan oproepen, die hij vooral via sociale media leest, om straks minder te reizen. ‘Je leest zoiets vooral bij mensen die nu in zelf-isolatie verkeren en opeens bedenken dat we straks maar moeten stoppen met reizen. Je kunt reizen niet de schuld geven van wat er gebeurt. Ik vind dat flauwekul, net als de oproep dat we met z’n allen in Nederland zouden moeten blijven als er straks weer gereisd mag worden. Zoiets vind ik naïef. En de Nederlandse economie wordt heus niet alleen maar geholpen als we thuisblijven, want ook het uitgaand toerisme draagt in grote mate bij aan onze economie.’

Bewuster
Toerisme is niet alleen een consumptieproduct, maar ook een belangrijke bron van inkomsten voor de inwoners op de bestemmingen, zegt Van Eijk. ‘Er zijn bestemmingen die geheel afhankelijk zijn van toerisme. En dan bedoel dat hele gezinnen profiteren en dat er eten op tafel komt dankzij het werk dat het toerisme biedt. Dat aspect wordt wel eens vergeten.’

‘Natuurlijk moeten we wel beter nadenken hoe we reizen, hoe we beter omgaan met zaken als duurzaamheid en milieu. We moeten dus niet stoppen met reizen, maar bewuster. Maar daar waren we als sector al langer mee bezig. Laten we straks vooral op dat ingeslagen pad doorgaan.’

Van Eijk verwacht dat het reizen na de corona-crisis vooral in het teken zal staan van samen reizen, samen de verloren tijd inhalen. ‘Klanten missen nu mensen om zich heen en zullen straks met meerdere vrienden en familieleden op zo’n mooie reis willen gaan. Reizen dus met een hogere waarde voor de klant en ook voor de reisadviseur. Want voor dergelijke kwaliteitsreizen is goed advies van doorslaggevende betekenis. Ik kijk uit naar deze toekomst, die helemaal niet ver weg is.’

Overig
Delen:
Facebook
Twitter
LinkedIn