afbeelding van TravEcademy

TravEcademy

6 maanden geleden

Gevoel van helpen overheerst

Bij Riksja Travel zetten ze de schouders eronder om de coronacrisis zo goed mogelijk te doorstaan. De reisorganisatie is berekend op verschillende scenario’s, maar de focus ligt nu bij het naar huis krijgen van de laatste reizigers en het omboeken van de reizen tot en met eind april. ‘We verwachten dat er geen reizen uitgevoerd worden tot 1 juni, dus daar gaan we ook naar kijken’, zegt Fenny Koppen van Riksja.

Hoe staat Riksja ervoor?
Fenny Koppen: ‘De boekingen zijn grotendeels stil komen te vallen. Al sinds half maart hebben we een minimaal aantal boekingen. Er wordt nog wel geboekt, maar weinig. Gelukkig hebben we in januari, februari en tot half maart goed gedraaid, waarmee we een goede buffer hebben gecreëerd voor het jaar. We weten niet wanneer de mensen weer op reis gaan, maar hebben wel verschillende scenario’s klaarliggen. We hopen niet op het meest negatieve scenario, waarbij we het hele jaar stil komen te liggen. Wel zijn we er als gezond bedrijf op berekend om tot en met oktober geen omzet te draaien.’

Zijn alle reizigers terug?
‘We hadden eerst 200 reizigers in het buitenland zitten. Die hebben we allemaal begeleid teruggehaald. Er zijn nog 30 mensen ter plaatse, waarvan 10 mensen in het buitenland willen blijven. De overige 20 zijn gecoördineerd voor de repatriëringslijsten, we verwachten dat zij snel terugkomen.’

Hoe reageren de klanten?
‘Onze reizigers reageren positief, ze zijn tevreden over onze communicatie. De gezondheid van de reizigers en onze medewerkers staat voorop, dus daar doen we ook ons best voor. We hebben alle reizen geannuleerd tot eind april. Tot 1 juni verwachten we dat er geen reizen worden uitgevoerd, dus daar gaan we ook naar kijken. Maar de eerste focus is nu om de reizen tot eind april om te boeken.’

Is de voucher een uitkomst?
‘De voucher is voor ons niet de meest passende oplossing. Er zitten veel haken en ogen aan, omdat we maatwerkspecialist zijn en niet met één airline vliegen. Gelukkig zijn onze agenten flexibel en laten ze ons kosteloos omboeken. Reizigers kunnen voor heel 2020 omboeken. Bij uitzonderlijke situaties annuleren we de reis en krijgt de klant het geld terug.
We zijn wel blij dat er een coulanceregeling is ontstaan. De voucher heeft de deuren geopend om op een coulante manier een oplossing te vinden die goed is voor de reiziger maar ook voor onszelf. Door de voucher weten reizigers dat ze geen geld terugkrijgen, dus kunnen we samen naar de gulden middenweg zoeken. Dit gaat goed, onze klanten zijn welwillend. Op het Engelse en Duitse kantoor gaat dat er heel anders aan toe. Daar is het moeilijk om een reis om te boeken omdat er een negatief sentiment is naar de reisbranche toe. Daar wordt zelfs opgeroepen om niet akkoord te gaan met een voucher of coulanceregeling. In Nederland heerst het gevoel om de reisbranche te helpen, en dat merken we ook. Dat is fijn.’

Hoe zien jullie de toekomst?
‘De reisbranche veert snel terug na grote crisissen. Zo is het altijd geweest. We verwachten dat het nu wat langer duurt omdat het een mondiale crisis betreft. Maar als corona eenmaal voorbij is, denken we dat de bereidheid om te reizen snel terugkomt. En daar bereiden we ons op voor. Met alle medewerkers zetten we de schouders eronder, en pakken we alles aan wat nodig is om de reizigers terug te halen en om te boeken. Samen vechten we ervoor om dit snel achter ons te laten.’

Overig
Delen:
Facebook
Twitter
LinkedIn